Słowo Redemptor

IV niedziela Adwentu

 

 

 

Niedziela, 23 grudnia 2012 roku, IV tydzień Adwentu, Rok C, I

 

 

 

 

Czytania IV Niedzieli Adwentu pragną skupić naszą uwagę na przepowiadanej przez proroków Kobiecie, „kiedy porodzi, mająca porodzi攄błogosławionej, która uwierzyła, że spełnią się słowa Pana”.
 

Maria, jako wzór człowieka wierzącego, zostaje „błogosławioną między niewiastami”, za bezwarunkowe oddanie się do dyspozycji Bogu oraz za bezgraniczną wierność Bogu i człowiekowi w potrzebie.

 

Przeto Pan wyda ich, aż do czasu, kiedy porodzi, mająca porodzić. Nam Polakom nie trzeba długo tłumaczyć, co oznacza noc okupacji, brak państwowości, wysiedlenia i zniszczenie ukochanej Ojczyzny. Po zniszczeniu Jerozolimy i świątyni, w 586 r. przed narodzeniem Chrystusa, elity religijne i państwowe narodu wybranego przeżywają prawdziwą noc wiary, hańbę upokorzenia i poczucie egzstencjalnej beznadziei. W mrocznym tunelu przymusowego wysiedlenia i okrutnej niewoli pojawia się jednak promyk nadziei – zapowiedź nowego Dawida, przychodzącego, by przywrócić swoje panowanie w swojej ukochanej ojczyźnie. To mówi Pan: A ty, Betlejem Efrata… Z ciebie wyjdzie Ten, który będzie władał w Izraelu”. Betlejem Efrata jest miastem rodowym Jessego i jego syna Dawida, wybranego na króla dwunastu pokoleń Izraela bezpośrednio przez Boga Jahwe i wbrew przyjętym zasadom dziedziczenia. Przyszły Mesjasz, pochodzący z królewskiego rodu Dawida, będzie idealnym i wiecznym „władcą”, ponieważ jego pochodzenie określa się, jako trwające „od początku”, tzn. od momentu stworzenia nieba, ziemi i pierwszego człowieka. Tak jak pierwsi ludzie przez swoje radykalne nieposłuszeństwo wprowadzili na ziemię grzech, bratobójczą wojnę i samozniszczenie, tak teraz Nowa Ewa (rodząca kobieta) zrodzi mesjańskiego króla, który w imię Boga będzie sprawiedliwym i miłosiernym Królem-Pasterzem. Mesjasz, jako Król, Pasterz i Nowy Adam, wprowadzi utracony pokój między Bogiem, a swoim ludem, między swoimi braćmi i „aż do krańców ziemi”, bo tylko On będzie ich i naszym pokojem – pojednaniem.

 

Odnów nas, Boże, i daj nam zbawienie. Psalm 80, zwany „Lamentacją wspólnoty”, stanowi przykład adwentowej, ufnej prośby ludzi wierzących skierowanej do swojego Boga, Stwórcy i Zbawiciela. Wspominanie i odwoływanie się do pasterskiej troski Boga (Usłysz, Pasterzu Izraela”, „Powróć, Boże Zastępów”), który szedł ze swoim ludem w Namiocie Spotkania, z Arką Przymierza („Ty, który zasiadasz nad cherubinami”, które były umieszczone na wieku Arki - symbolu niewidzialnego tronu Boga-Jahwe), stanowi wspólnotowe wyznanie wiary w potęgę zbawczą swego jedynego Boga i w Jego nieuchronną pomoc. „O Boże, odnów nas”. Modlący się lud prosi swojego Boga, by na podstawie przymierza z ich ojcami przyjął go z powrotem jako swoje umiłowane dziedzictwo („winorośl”). Ponadto, modlący się lud przypomina Bogu o jego trosce okazanej Izraelowi w dawnych czasach, podczas 430-letniej niewoli, a następnie o cudownym wyzwoleniu, kiedy Bóg wyrwał tę „winorośl” z Egiptu. W Psalmie 89, natomiast, winorośl oznacza króla, namiestnika Boga i Jego pomazańca. „Nie odstąpimy już więcej od Ciebie”. Modlący się lud wyznaje również swoją nielojalność i niewierność wobec swojego Stwórcy i Zbawiciela oraz wyraża szczerą skruchę. Tylko dzięki takiej postawie może dokonać się nawrócenie, czyli radykalna zmiana kierunku dotychczasowego postępowania (nawrócenie – nawrócić, zawrócić, zmienić kierunek o 180 stopni), aby pójść we właściwym kierunku – na spotkanie Pana, który już czeka na swoich marnotrawnych synów i córki.

 

Oto idę, abym spełniał wolę Twoją. Odpowiedzią na pełnienie woli Bożej zestrony Maryi – Nowej Ewy było odważne Amen (Fiat): „Oto ja służebnica Pana, niech mi się stanie według Twego Słowa”. Według autora Listu do Hebrajczyków, Chrystus, Nowy Adam i Syn człowieczy, zjednoczony całkowicie z naszą naturą i kondycją ludzką, oczywiście oprócz grzechu, staje się doskonałą, całopalną Ofiarą za nasze grzechy, powtarzając słowa proroka Izajasza: „Oto idę, abym spełniał wolę Twoją, Boże”. Jeśli w ciele ludzkim dokonał się grzech, to tylko przez Ciało ludzkie musi przyjść odkupienie grzechów ciała, człowieka i świata. Pierwszym odkupionym Ciałem było dziewicze łono Maryi – Niepokalanej. Przez swoje małe, ale odważne Amen (Fiat) względem wielkich planów Boga, Maryja staje się prawdziwą, żywą Arką Nowego Przymierza i Namiotem Spotkania między Bogiem, a człowiekiem.

 

Błogosławiona jesteś, któraś uwierzyła, że spełnią się słowa powiedziane Ci od Pana. Maryja, jako Nowa Arka z Nowym i Wiecznym Przymierzem, wyrusza z pośpiechem w góry. Podróż z Nazaretu, z Galilei, na północy Palestyny, na południe, do górzystej krainy Judy, dokładnie – według tradycji – do Ain Karim („Źródło Winnicy”), leżące ok. 7 km na północny zachód od Jerozolimy, mogła zabrać od trzech do czterech dni. (W czasie II wojny światowej, w latach 1942-1947 w miasteczku Ain Karim istniała polska szkoła dla młodzieży przybyłej do Palestyny wraz z armią gen. Andersa). Radość z wybrania na Matkę Boga nie może ukryć się w zaciszu własnego domu. Radość powiększa się i promieniuje, kiedy jest komunikowana i podzielana. W Ain Karim spotykają się nie tyle dwa cuda natury, co dwa cuda łaski Bożej: brzemienna Dziewica i brzemienna staruszka. Święci szukają i znajdują świętych. Ich przywitalne i grzecznościowe „pozdrowienia” są zazwyczaj „błogosławieństwami” niosącymi radość i pokój. Radosne i pełne błogosławieństw spotkanie przyszłych matek zapowiada przyszły związek Jana Chrzciciela z Jezusem, obiecanym Mesjaszem i Panem. Dzięki darowi Ducha Świętego Elżbieta („Duch Święty napełnił Elżbietę„) może wyjaśnić „zachowanie Jana w swoim łonie”. Radość Jana („poruszyło się z radości dzieciątko w łonie moim”) jest właściwą odpowiedzią na wypełnienie przez Boga obietnicy w Jezusie.

 

Osoba Maryi, Jej wiara, Jej odważne Amen (Fiat) i Jej macierzyństwo są drogami wybranymi przez Boga w celu nawiedzania i spotkania się ze swoim ludem oraz niesienia zbawienia wszystkim ludziom. Maryja wskazuje nam właściwą drogę i postawę adwentową: słuchanie i wypełnianie Słowa Bożego. „Błogosławieni ci, którzy słuchają słowa Bożego i zachowują je” (Łk 19, 28).

 

 

 

 

 

 

Profesor nadzwyczajny Istituto Superiore di Teologia Morale (antropologia filozoficzna
– specjalność bioetyka
), Accademia Alfonsiana – Rzym

o. Edmund Kowalski CSsR

Powrót do strony głównej

Czytelnia

Polecamy