Środa, 16 marca 2022 roku, II tydzień Wielkiego Postu, Rok C, II
Słowo Boże pragnie nam dzisiaj dać piękną, ale jakże trudną, lekcję właściwego zachowania się wobec niegodziwych prześladowców, zaciekłych przeciwników i zdrajców.
Niegodziwi rzekli: «Chodźcie, uknujemy zamach na Jeremiasza»! (Jr 18, 1). Odpowiedzią na knowania i zamach niegodziwych przeciwników na Jeremiasza – proroka, wybranego i posłanego przez samego Boga – jest jego wspaniała, wstawiennicza modlitwa: Usłysz mnie, Panie, i słuchaj głosu moich przeciwników! Czy złem za dobro się płaci? A oni wykopali dół dla mnie. Wspomnij, jak stawałem przed Tobą, aby się wstawiać za nimi, aby odwrócić od nich Twój gniew (Jr 18, 19-20). Zauważmy, Jeremiasz nie przeklina, nie wygraża i nie prosi o słuszną zemstę, lecz, przeciwnie, wstawia się za swymi niegodziwymi prześladowcami i przeciwnikami, a nawet prosi Pana, aby odwrócił od nich swój słuszny gniew. Prawowierny, odważny i miłosierny prorok prosi o Boże miłosierdzie dla niemiłosiernych, niegodziwych i podstępnych prześladowców. Tę samą myśl kontynuuje inny autor natchniony: Wybaw mnie, Panie, w swoim miłosierdziu. Wydobądź mnie z sieci zastawionej na mnie. W Twoim ręku są moje losy, wyrwij mnie z rąk wrogów i prześladowców (Ps 31).
Syn Człowieczy zostanie wyszydzony, ubiczowany i ukrzyżowany (por. Mt 20, 18-19). Według Ewangelii, zwłaszcza synoptycznych, Jezus wraz ze swoimi uczniami odbył trzy wielkie pielgrzymki z Galilei do Jerozolimy. Podczas tych trzech podróży, będących swego rodzaju katechezami, również trzy razy mówił im otwarcie o ich ostatecznym, tragicznym celu: Syn Człowieczy zostanie wydany arcykapłanom i uczonym w Piśmie. Oni skażą Go na śmierć i wydadzą Go poganom (Mt 20, 18-19). Apostołowie, z jednej strony, przekonani o Jego Boskiej wszechmocy nie dopuszczali takiej „przyziemnej opcji”, a nawet, w osobie Piotra, zaklinali się na Boga, że „coś” takiego nie wchodzi nawet w rachubę, bo przecież królestwo Jezusa, tu i teraz, będzie trwało wiecznie. Z drugiej strony, w konsekwencji wiecznego, ziemskiego panowania królestwa Jezusa, oni nie słuchając i nie przyjmując słów Jezusa o Jego haniebnej śmierci, zaczęli między sobą rozprawiać, kto z nich jest największy, kto zajmie najważniejsze stanowiska i kto zasiądzie po Jego prawej i lewej stronie. Wszystko wydawało się logicznie proste do zrealizowania i budowania królestwa Jezusa na ziemi, według apostołów – ministrów, administratorów czy nawet książąt udzielnych państw – miast. Logika Jezusa – Boga i Syna Człowieczego – stoi w wielkiej sprzeczności z aktualną logiką apostołów – ministrów oraz ziemskich monarchów, władców i wielkich tego świata. Nie tak będzie u was (Mt 20, 26). Ich aktualna logika jako kolorowa, piękna i sielankowa mozaika, zostanie rozbita na kawałki, a następnie, pod krzyżem Mistrza, Nauczyciela i Króla, przeżyją wielki kryzys wiary. A myśmy się spodziewali, że On właśnie miał wyzwolić Izraela (Łk 24, 21). Dopiero w świetle Jego zmartwychwstania i dzięki działaniu Ducha Świętego apostołowie zrozumieją sens logiki – ekonomii Syna Człowieczego, który nie przyszedł, aby Mu służono, lecz aby służyć i dać swoje życie jako okup za wielu (Mt 20, 28).
Na zakończenie piękny obraz wielkopostny. „Uprawiała sport i rokowała duże nadzieje na dobre wyniki w zawodowym alpinizmie. Lubiana przez koleżanki, zawsze pełna radości i optymizmu. Wiadomość o jej wejściu za bramę klasztoru klauzurowego była szokiem dla wszystkich, którzy ją znali. Jeden po drugim pytał: «Co się jej stało?» Gdy te pytania dotarły do niej, odpowiadała z uśmiechem: «Zmieniłam dyscyplinę: Przeszłam na alpinizm duchowy. Mam do zdobycia kilka ciekawych szczytów: Tabor, Góra Oliwna, Golgota»”.
Kazania-homilie: Środa drugiego tygodnia Wielkiego Postu
o. Marcin Zubik CSsR (07 marca 2012 roku, Rok B, II)
o. Ludwik Łabuda CSsR (27 lutego 2013 roku, Rok C, I)
o. Dariusz Paszyński CSsR (19 marca 2014 roku, Rok A, II – uroczystość św. Józefa, Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny)
o. Andrzej Kowalski CSsR (04 marca 2015 roku, Rok B, I – świeto św. Kazimierza, krolewicza)
o. Piotr Andrukiewicz CSsR (24 luty 2016 roku, Rok C, II)
o. Ryszard Bożek CSsR (15 marca 2017 roku, Rok A, I)
o. Andrzej Kiełbasa CSsR (28 lutego 2018 roku, Rok B, II)
o. Marian Krakowski CSsR (20 marca 2019 roku, Rok C, I)
o. Łukasz Baran CSsR (11 marca 2020 roku, Rok A, II)
o. Paweł Drobot CSsR (03 marca 2021 roku, Rok B, I)
o. Edmund Kowalski CSsR (16 marca 2022 roku, Rok C, II)
Drukuj...
Profesor nadzwyczajny Istituto Superiore di Teologia Morale (antropologia filozoficzna – specjalność bioetyka), Accademia Alfonsiana,
obecnie wykładowca teologii moralnej (bioetyka) w Wyższym Seminarium Duchownym Redemptorystów – Kraków
o. Edmund Kowalski CSsR