Słowo Redemptor

Czwartek trzeciego tygodnia Wielkiego Postu

 

  

 

Czwartek, 27 marca 2025 roku, III tydzień Wielkiego Postu, Rok C, I

 

 

 

CZYTANIA

 

 

 

 

Zmaganie z szatanem

Czy zastanawiasz się nad istnieniem szatana? To pytanie nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w Wielkim Poście. Szatan w pewnym sensie otwiera ten okres liturgiczny, kusząc Jezusa na pustyni (Ewangelie z pierwszej niedzieli Wielkiego Postu; por. Łk 4, 1-13), i to on kończy go w sercu Judasza w czasie Ostatniej Wieczerzy, spożywanej przez Jezusa z apostołami w wigilię Jego męki. Jeśli przyjrzymy się uważnie, zobaczymy, że szatan również otwiera i zamyka całe Pismo Święte. Biblia rozpoczyna się bowiem od opowiadania o tym, jak szatan podżega człowieka do pierwszego buntu przeciw Bogu (por. Rdz 3), a kończy opisem jego zuchwałej próby sprzeciwienia się Bożym planom poprzez budowę na ziemi „miasta Antychrysta” (Ap 16, 19: „A wielkie miasto rozpadło się na trzy części i miasta pogan runęły. I wspomniał Bóg na Wielki Babilon, by mu dać kielich wina – gniewu zapalczywości swej”).

 

Można myśleć, mówić i pisać o szatanie, co się chce – nawet twierdzić, że nie istnieje i że jest jedynie symbolem całego zła, jakie występuje w świecie – ale trzeba się zgodzić, że autorzy biblijni myśleli o nim inaczej. Problem czytającego Pismo Święte polega na tym, czy wierzyć im, czy też na swój sposób je interpretować.

 

Ewangelia mówi, że człowiek jest jak dom. To od nas zależy, kogo do swojego wnętrza zaprosimy – Jezusa czy złe duchy. W świecie, który chce być areligijny, a nawet antyreligijny, jesteśmy świadkami fascynacji siłami ciemności. Przykładem może być popularność filmów takich jak „Egzorcysta” czy „Obecność”, które nie tylko przyciągają widzów tematyką demoniczną, ale też często wywołują niezdrową ciekawość dotyczącą okultyzmu. Podobnie w świecie gier komputerowych znajdziemy tytuły, które normalizują kontakty z siłami ciemności – np. seria „Diablo”, w której gracz wciela się w bohatera walczącego z demonami, jednak jednocześnie eksploruje świat pełen okultystycznych motywów i symboliki. Co więcej, nawet produkcje skierowane do dzieci bywają nacechowane treściami budzącymi wątpliwości – np. niektóre odcinki kreskówek takich jak „Sabrina, nastoletnia czarownica” czy „Monster High” zawierają elementy magii i rytuałów, które mogą nieświadomie oswajać dzieci z praktykami okultystycznymi. Wszystko to przedstawiane jest jako moda i otwarcie na oryginalność. Perfidia złego ducha polega na tym, że maskuje swoje działanie, nawet przypisując Bogu zło, którego sam jest sprawcą.

 

Czy zatem powinniśmy lękać się szatana? Oczywiście, ale bez przesady. Tak samo błędem jest sprowadzać go do roli symbolu lub komiksowego wilczka, który szczerzy zęby, ale nikogo nie gryzie, jak i przesadnie wyolbrzymiać jego potęgę, jakby był niepokonanym smokiem. Istotnie, jak wyjaśnia dzisiejsza Ewangelia, szatan jest „uzbrojonym mocarzem” (Łk 11, 21), ale Jezus jest „silniejszy od niego” i dlatego „pokona go, zabierze całą broń jego, na której polegał, i łupy jego rozda” (Łk 11, 22). Metafora ta nie pozostawia żadnej wątpliwości: kto pokłada ufność w Jezusie, nie ma czego obawiać się ze strony szatana – ani bezpośrednio, ani pośrednio. Chrześcijanin, który się modli, przystępuje do sakramentów, stara się być wierny Bogu przez wypełnianie swoich obowiązków, żyje spokojnie. Nie zabraknie mu pokus, ale pokona je z pomocą Tego, komu zawierzył.

 

Szatan został zwyciężony przez mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, lecz aż do Jego powtórnego przyjścia wciąż działa w świecie. To od naszej wiary, nadziei i miłości zależy, czy uczestniczymy w zwycięstwie Chrystusa. On nieustannie nas do tego zaprasza.

 

Prośmy: „Miłosierny Boże, oczyść swój lud od wszelkiej zmazy grzechu i przyjmij jego dary; nie pozwól, aby lgnął do fałszywych radości, lecz doprowadź go do prawdziwego szczęścia” (Modlitwa nad darami).

 

Nie możemy ignorować duchowej walki, w której wszyscy bierzemy udział. Jednak chrześcijanin, który ufa Bogu, nie musi się lękać – szatan został już pokonany przez Chrystusa. Naszym zadaniem jest trwać w modlitwie, sakramentach i codziennym życiu zgodnym z wiarą. Wybór między światłością a ciemnością dokonuje się każdego dnia – nie bądźmy obojętni.

 

 

 

 

Kazania-homilie: Czwartek trzeciego tygodnia Wielkiego Postu

o. Jan Chaim CSsR   (15 marca 2012 roku, Rok B, II)

o. Kazimierz Fryzeł CSsR   (07 marca 2013 roku, Rok C, I)

o. Piotr Andrukiewicz CSsR   (27 marca 2014 roku, Rok A, II)

o. Sylwester Cabał CSsR   (12 marca 2015 roku, Rok B, I)

o. Edmund Kowalski CSsR   (03 marca 2016 roku, Rok C, II)

o. Jacek Dembek CSsR   (23 marca 2017 roku, Rok A, I)

o. Andrzej Makowski CSsR   (08 marca 2018 roku, Rok B, II)

o. Arkadiusz Buszka CSsR   (28 marca 2019 roku, Rok C, I)

o. Tomasz Zieliński CSsR   (19 marca 2020 roku, Rok A, II Uroczystość św. Józefa, Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny)

o. Łukasz Baran CSsR  (11 marca 2021 roku, Rok B, I)

o. Paweł Drobot CSsR  (24 marca 2022 roku, Rok C, II)

o. Wojciech Wilgowicz CSsR  (16 marca 2023 roku, Rok A, I)

o. Grzegorz Pruś CSsR  (07 marca 2024 roku, Rok B, II)

 o. Andrzej Makowski CSsR  (27 marca 2025 roku, Rok C, I)

 

 

 

 

 

 

Drukuj... 

Prefekt Tirocinium Pastoralnego Prowincji Warszawskiej Redemptorystów w Lublinie, wykładowca homiletyki w Instytucie Teologicznym
Zakonu Świętego Pawła Pierwszego Pustelnika oraz w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy w Krakowie – Lublin

o. Andrzej Makowski CSsR

Powrót do strony głównej

Czytelnia

Polecamy